2LP - black vinyl
A1 | Airbag | 4:44 | |
A2 | Paranoid Android | 6:23 | |
A3 | Subterranean Homesick Alien | 4:27 | |
B1 | Exit Music (For A Film) | 4:24 | |
B2 | Let Down | 4:59 | |
B3 | Karma Police | 4:21 | |
C1 | Fitter Happier | 1:57 | |
C2 | Electioneering | 3:50 | |
C3 | Climbing Up The Walls | 4:45 | |
C4 | No Surprises | 3:48 | |
D1 | Lucky | 4:19 | |
D2 | The Tourist | 5:24 |
رِیدیوهِد (به انگلیسی: Radiohead) نام یک گروه راک انگلیسی است که در سال ۱۹۸۵، در ابینگدن، آکسفوردشر پایهگذاری شد. اعضای بنیانگذار گروه تام یورک (خواننده، گیتار، پیانو و کیبورد)، جانی گرینوود (لید گیتار، کیبورد و دیگر سازها)، اد اوبراین (گیتار و خوانندهٔ پسزمینه)، کالین گرینوود (بیس) و فیل سلوی (درام، سازهای کوبهای و خوانندهٔ پسزمینه) هستند.
پس از امضاء قرارداد با لیبل ئیامآی در سال ۱۹۹۱، ریدیوهد اولین تکآهنگ خود به نام «خزش» را در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد. این آهنگ در نخستین ماههای عرضهٔ خود به موفقیت چندانی نرسید اما تنها پس از گذشت چند ماه و انتشار آلبوم نخست گروه، پابلو هانی، در سال ۱۹۹۳ تبدیل به یک تکآهنگ پرفروش در سطح جهان شد. محبوبیت ریدیوهد نزد هواداران و منتقدان بریتانیایی با انتشار دومین آلبومشان به نام بیماری تراکم زدائی در سال ۱۹۹۵، رو به فزونی گذاشت و گروه با انتشار سومین آلبومشان، اوکی کامپیوتر،(۱۹۹۷) به شهرت فراگیر جهانی رسیدند؛ اثری که با فرایند تولید پیچیده و تم غالب برگرفته از مفاهیم ازخودبیگانگی مدرن شناخته شده و عموماً با عناوینی مانند نقطهٔ عطفی در موسیقی دههٔ ۹۰ میلادی و یکی از برترین آلبومهای موسیقی عامه پسند تاریخ، تحسین میشود. آلبومهای بعدی گروه، کید ای(۲۰۰۰) و فراموشکار(۲۰۰۱)، که در یک زمان ضبط شدند، نمایشی از تکامل و تغییری بزرگ در بعد موسیقایی ریدیوهد بودند. موسیقی گروه در این زمان، سرشار از الهاماتی از سبکهای تجربی موسیقی مانند موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک قرن بیستم، کراوتراک و جز بود. کید ای در زمان عرضه بازخوردهای متفاوتی از سوی هواداران دریافت کرد اما در پایان دههٔ، توسط رولینگ استون، پیچفورک و تایمز به عنوان برترین آلبوم دهه انتخاب شد.
آلبوم ششم گروه، زنده باد دزدها (۲۰۰۳)، ترکیبی موسیقایی از المانهای موسیقی راک و الکترونیک همراه با اشعاری متأثر از مسئلهٔ جنگ با تروریسم بود؛ این آلبوم همچنین، آخرین اثر گروه تحت پوشش لیبل ئیامآی است. ریدیوهد در سال ۲۰۰۷ آلبوم بعدی خود به نام در رنگینکمانها را به صورت مستقل منتشر کرد. این آلبوم در اصل به صورت اینترنتی منتشر شد و خریداران میتوانستند به هراندازه که اراده میکردند، برای خرید آن پول پرداخت کنند. این رویهٔ گروه در انتشار آثار، در ترویج استفاده از پلتفرمهای جدید و جایگزین برای انتشار موسیقی، مانند هر قدر میخواهی پرداخت کن و بیتتورنت، مؤثر بود. هشتمین آلبوم گروه، پادشاه درختان صحنهٔ تلاش از سوی ریدیوهد برای اکتشاف و تجربه ریتمهای جدید بهشمار میرفت و تماماً با استفاده از تکنیکهای لوپینگ و سمپلینگ خلق شده بود. در آلبوم نهمشان، یک استخر ماه شکل (۲۰۱۶) جانی گرینوود به خلق تنظیمهای ارکسترال دست زد و کوشید تا عناصر موسیقی کلاسیک را در موسیقی گروه ترکیب کند.
ریدیوهد تاکنون بیش از سی میلیون نسخه از آلبومهای خود فروختهاست و تأثیر زیادی چه بر روی شنوندگان عادی و چه بر روی منتقدین داشتهاست. در سال ۲۰۰۵ ریدیوهد توسط مجله رولینگ استونز به عنوان هفتاد و سومین هنرمند تأثیرگذار تمام دوران انتخاب شد. همچنین در سال ۲۰۱۱ گروه از دید مخاطبان بیبیسی در یک نظرسنجی گسترده به عنوان یکی از ۱۰ گروه برتر همه دورانها انتخاب شد. این درحالی بود که آلبومهای قبلی گروه نفوذ بسیاری در موسیقی راک بریتانیا داشتند و آهنگسازان بسیار زیادی در سبکهای مختلف از ریدیوهد تأثیر گرفته بودند.
اعضای بنیانگذار ریدیوهد تام یورک، کالین گرینوود، جانی گرینوود، اد اوبراین و فیل سلوی بودند. آنها در مدرسهٔ محل تحصیلشان، اُبینگدون با هم آشنا شدند. تام یورک و کالین گرینوود همکلاسی بودند و برادر کالین، جانی، در مقطع دو سال پایینتر از آنها درس میخواند. در سال ۱۹۸۵ آنها گروه آن اِ فرایدِی را تشکیل دادند. اعضای گروه بهدلیل اینکه در روزهای جمعه تمرین میکردند، این نام را انتخاب کردند. آنها اولین اجرایشان را در سال ۱۹۸۶ برگزار کردند.
در سال ۱۹۸۷ همهٔ اعضای گروه به جز جانی گرینوود، برای ادامهٔ تحصیل در دانشگاه، ابینگدون را ترک کردند.[۱۰] آنها همچنان در روزهای تعطیل گردهم میآمدند و به تمرینهایشان ادامه میدادند. در سال ۱۹۹۱ و زمانیکه همگی-بهجز جانی-از دانشگاه فارغالتحصیل شدند، آن اِ فرایدی دوباره شکل گرفت. آنها یک آلبوم دمو به نام Manic Hedgehog ضبط کردند و اجراهایی را در آکسفورد برگزار کردند.
بهمرور زمان و با افزایش تعداد اجراهای آن اِ فرایدی نظر شرکتهای پخش و دستاندرکاران صنعت موسیقی به آنها جلب شد. کریس هافورد، مالک پیشین استودیو کورتیارد آکسفورد که سابقهٔ تهیهکنندگی آلبومهای گروه پاپ اسلودایو را هم داشت، پس از حضور در یکی از اجراهای زندهٔ آن اِ فرایدی، تحت تأثیر موسیقی آنها قرار گرفت و به آنها پیشنهاد همکاری داد. هافورد بههمراه شریکش بریس اِج، تهیهٔ دموی بعدی گروه را بر عهده گرفتند و مدیریت آن اِ فرایدی را عهدهدار شدند. همکاریای که تا بهامروز ادامه یافتهاست.
در پی ملاقات و رایزنی کالین گرینوود با کیث رازنکرافت-مسئول استعدادیابی ایاِمآی-در یک فروشگاه آثار موسیقی-که کالینوود آنزمان در آنجا کار میکرد-گروه موفق شدند قراردادی برای ضبط ۶ آلبوم با کمپانی معظم ایاِمآی امضا کنند.در همان زمان بود که ایاِمآی به اعضای گروه پیشنهاد داد نامشان را به «ریدیوهد» تغییر دهند، عنوانی که برگرفته از نام یکی از قطعههای آلبوم ماجراهای واقعی گروه موج نو آمریکایی تاکینگ هدز بود.
اوکی کامپیوتر (به انگلیسی: OK Computer) نام سومین آلبوم استودیویی گروه آلترنتیو راک انگلیسی ریدیوهد است که در ۱۶ ژوئن ۱۹۹۷ منتشر شد. ریدیوهد این آلبوم را در روستاهای آکسفوردشایر و باث به همراه نایجل گادرک تهیهکننده گروه، ضبط کرد. با اینکه بیشتر آلبوم پر از نوای گیتار الکتریک است اما صدای نامتعارف و جدید این آلبوم و تأثیری که بر موسیقی آینده گذاشت، اوکی کامپیوتر را از دیگر آلبومهای آلترنتیو راک و بریت پاپ جدا میکند. این آلبوم زمینه را برای کارهای آزمایشی گروه در آینده فراهم کرد. با اینکه ریدیوهد اوکی کامپیوتر را آلبومی مفهومی نمیداند اما ترانهها و مضامین درون آلبوم مانند مصرفگرایی، شکست در روابط انسانی، آزادی و… باعث شده که این آلبوم در رده آلبومهای مفهومگرا قرار بگیرد.
اوکی کامپیوتر در زمان انتشارش در بریتانیا توانست به صدر جدول پرفروشها برسد و در آمریکا نیز با قرار گرفتن در رتبه بیست و یکم چارت بیلبورد، رکورد گروه را بشکند. آلبوم باعث شهرت بیش از پیش گروه شد و به فروش بیسابقهای رسید. اوکی کامپیوتر همچنین نقدهای مثبتی از جانب منتقدین دریافت کرد و به عنوان یکی از بهترین آلبومهای تاریخ شناخته میشود. برخی نشریهها مانند انامای، ملودی میکر، اسپین، آلترنتیو پرس، پیچفورک مدیا و تایم نام این آلبوم را در لیست بهترین آلبومهای دههٔ ۱۹۹۰ میلادی و برترین آلبومهای تمام دوران قرار دادهاند. در سال ۲۰۰۳ اوکی کامپیوتر از سوی نشریههای کلاسیک/راک و در ردهبندی ۳۰ آلبوم مفهومگرای برتر تمامی دوران، رتبه هفدهم را به خود اختصاص داد.
دیدگاه خود را بنویسید