2LP - black vinyl
disc 1
- The Overture
- Arpegiator
- Equinoxe Pt. 4
- Fishing Junks at Sunset
- Band in the Rain
- Equinoxe Pt. 7
disc 2
- Orient Express
- Magnetic Fields Pt. 1
- Magnetic Fields Pt. 3
- Magnetic Fields Pt. 4
- Laser Harp
- Night in Shanghai
- The Last Rumba
- Magnetic Fields Pt. 2
- Souvenir of China
ژان میشل آندره ژار (فرانسوی: Jean-Michel André Jarre؛ تلفظ فرانسوی: [ʒɑ̃ miʃɛl ɑ̃dʁe ʒaʁ]؛ زادهٔ ۲۴ اوت ۱۹۴۸) موسیقیدان، آهنگساز و تهیهکنندهٔ موسیقی فرانسوی است. او یکی از پیشتازان موسیقی الکترونیک، عصر نو، امبینت و سینثپاپ بهشمار میرود. همچنین کنسرتهای وی به دلیل نورپردازیهای حرفهای، آتشبازی و نمایشهای لیزری معروف هستند.
ژار نخستین موفقیت خود را توسط آلبوم اکسیژن در سال ۱۹۷۶ به دست آورد که بی شک از مهمترین کارهای او بهشمار میرود. او تاکنون بیش از ۸۰ میلیون آلبوم و تکآهنگ در سرتاسر دنیا فروختهاست. همچنین اولین هنرمند غربی است که پس از فروپاشی رژیم کمونیستی در جمهوری خلق چین مجوز اجرای کنسرت را به دست آورد. وی چند رکورد جهانی کنسرت با بیشترین بیننده را به نام خود ثبت کردهاست. ژان میشل ژار، فرزند موریس ژار، آهنگساز مشهور فرانسوی است.
ژار در شهر لیون فرانسه به دنیا آمد. پدرش موریس ژار آهنگساز و مادرش، فرانس پژو، یک فعال سیاسی فرانسوی بود. والدینش هنگامی که او ۵ ساله بود از یکدیگر جدا شدند. موریس ژار به آمریکا رفت تا در هالیوود مشغول به کار شود و پس از آن مادرش مراقبت از او را به عهده گرفت. ژان میشل تا ۱۸ سالگی پدرش را ندید. پدربزرگ او، آندره ژار یک نوازنده ابوا، مهندس و مخترع بود که یک دستگاه میکسکننده اولیه موسیقی را نیز برای رادیو لیون ساخته بود. او یک ضبطکننده موسیقی را به نوهاش، ژان میشل هدیه داد. ژار در هشت سال اولیه زندگیاش، هر سال شش ماه را در خانه پدربزرگ و مادربزرگش زندگی میکرد. او از تماشا کردن اجرای نوازندگان خیابانی از پنجره خانه پدربزرگش در دوران کودکی به عنوان یکی از مشوقان شروع موسیقی خود یاد میکند.
وی سپس شروع به نواختن پیانو کرد. اکثر اوقات همراه مادرش به جاز کلابهایی میرفت که در آنها نوازندگان مشهور ساکسیفون و ترومپت هنرنمایی میکردند. ژار در این باره میگوید: «این اجراها مرا به این فکر انداخت که موسیقی میتواند بدون هیچ کلامی، توصیفی باشد.» همچنین او تحت تأثیر کارهای پیتر سولاژ، نقاش و مجسمهساز برجسته فرانسوی نیز قرار گرفت. ژار میگوید: «میتوان برای اولین بار در موسیقی، به وسیله صداها و فرکانسها شبیه یک نقاش عمل کرد.»
در دوران جوانی او زندگی خود را از طریق نقاشی کردن اداره میکرد و تعدادی از کارهایش را نیز در نمایشگاه نقاشی لیون به نمایش درآورد. همزمان با تحصیلش در مدرسه، مادر ژان میشل او را در کلاسهای کانتو پوان، هارمونی ثبت نام کرد. در سال ۱۹۶۷ ژار نواختن گیتار را در یک گروه شروع کرد و تجربه میکس کردن صداهای سازهایی چون فلوت و گیتار الکتریک، را با استفاده از افکتها و سایر صداها به دست آورد.
از سال ۱۹۶۹ تجربه کار با حلقه نوار، رادیو و سایر وسایل الکترونیکی را به دست آورد. در همان سال به گروه GRM پیوست و تحت راهنماییهای پیر شفر، پدر موسیقی کانکریت، تجربیات زیادی را به دست آورد. به عقیده شفر، موسیقی از نتها ساخته نشده بلکه صداها هستند که موسیقی را میسازند. پس از آن با سینت سایزر موگ آشنا شد و در استودیو آهنگساز آلمانی، کارل هاینز اشتوکهاوزن، در کلن برای مدتی مشعول به کار شد. ژار در آشپزخانه آپارتمانش در پاریس یک استودیوی کوچک ضبط موسیقی ایجاد کرد که در آن، دو صبطکننده Revox و دو سینت سایزر داشت.
ژار برای اولین بار در سال ۱۹۶۹، آهنگ ۵دقیقهای «Happiness is a sad song» را ساخت. اما اولین آهنگی که بهطور رسمی از او منتشر شد، «la Cage» در سال ۱۹۷۱ بود.
دیدگاه خود را بنویسید